Central Innovation District - dit vindt Den Haag ervan

Beatrixkwartier | Utrechtsebaan

Participatiebijeenkomst: in gesprek over toekomstplannen Beatrixkwartier en Utrechtsebaan

Meer bewoners, maar ook meer groen

In het Beatrixkwartier en de omgeving van de Utrechtsebaan is nu veel steen. Dat moet een plek worden waar mensen graag willen wonen, werken en ontspannen. Nu nog stroomt het gebied om 17.00 uur leeg, als de kantoren sluiten. In de avond is het op straat erg rustig. De gemeente wil dat de wijk levendiger wordt.

Woningen bijbouwen

In het gebied staan volgens de projectleider van de gemeente ontzettend veel kantoren en weinig woningen. Daarom wil de gemeente hier 1.500 nieuwe huizen laten bijbouwen. Uit de online vragenlijst onder buurtbewoners blijkt dat de meerderheid ook meer woningen wil. Meer huizen zorgen automatisch voor meer reuring op straat.

Voor wie bouw je eigenlijk? “Wat vinden ouderen prettig? Zij zijn wellicht blij met een appartement met een balkon. Maar wil je gezinnen in de stad houden, dan hebben zij waarschijnlijk een andere behoefte. Kijk daarnaar”, geeft een deelnemer van de CID Dagen aan. Verdichten (meer gebouwen) moet samengaan met vergroening (meer groen). Vrijwel iedereen in de vragenlijst geeft aan meer groen te willen, vooral in de straten zelf. Betrek toekomstige bewoners bij het duidelijker maken van de plannen, is het advies. Niemand heeft bezwaar tegen het vergroenen van de wijk. “Maar pas op dat de mobiliteit niet in de knel komt”, waarschuwt een bewoner. “Mensen hebben nu al moeite de wijk uit te komen. Niet iedereen gaat met de RandstadRail.”

Enorme barrière

De gemeente wil de openbare ruimte gebruiken om de verschillende gebieden in het Beatrixkwartier letterlijk en figuurlijk te verbinden. Hierbij is de Utrechtsebaan (A12) een enorme barrière in de wijk. Het was ooit een klein weggetje, maar de drukke snelweg doorsnijdt nu een gebied. Alsof de Rijn eindigt in de Haagse beek.

Het liefst wil iedereen – gemeente, bewoners, beleggers, projectontwikkelaars – dat de verkeersader volledig wordt overkapt, zodat er op het dak een stadspark kan worden. Of dit financieel en technisch haalbaar is, wordt nog onderzocht. “De kans op het meeste groen is óp de Utrechtsebaan”, zegt een bewoner. Maar wat gaat er gebeuren als deze plannen niet uitgevoerd kunnen worden? Groen is heel belangrijk, vinden mensen, maar vergeet de voorzieningen niet. Scholen, artsen, sportcentra. Er is veel nodig om de stad leefbaar te houden.

‘Ingeklemd tussen hoogbouw’

“Ik woon hier al 44 jaar. Het is een fijne wijk. Onze straat is hecht. Samen ondernemen wij allerlei dingen om de buurt mooier te maken. Zo hebben we plantenbakken opgehangen aan lantaarnpalen en doen wij binnenkort een schouw. Wat mij zorgen baart, is dat wij steeds verder worden ingeklemd door hoge gebouwen. Vaak hebben die nieuwe kolossen een zwakke onderkant, niet gezellig. Er moeten woningen komen, met ingangen op de begane grond. Dat voelt anders. Er zijn te veel kantoren.”
Ronald Vrolijk
Bewoner Beatrixkwartier

‘Horeca en collectief groen’

“Wij willen in het Beatrixkwartier tweehonderd appartementen toevoegen. Bij appartementen horen bepaalde voorzieningen om een project goed tot zijn recht te laten komen. Denk aan kleinschalige horeca, fitnessruimten en koffietentjes. Wij hopen dat die er komen. Ik vind het mooi hoe een langzaam-verkeersroute is ingepast in de plannen. Ik zie dat wel zitten. Ook ben ik heel positief over alle voorstellen voor gezamenlijk groen. Ik denk dat het een mooie wijk gaat worden.”
portretfoto Ebami Tom
Ebami Tom
Projectontwikkelaar Fresch

Dit brachten mensen in:

“Ik woon er nóg wel met veel plezier.”

“U heeft een enquête gehouden onder de huidige bewoners. Hoe wordt rekening gehouden met de wensen van toekomstige bewoners? Hoe kan hun stem worden meegenomen?”

“Doe wat je belooft. Is er voldoende financiering voor alle plannen?”

“Ik zou het echt enig vinden als er meer groene daken en gevels komen. Wij gaan ervan uit dat al het groen op de grond moet zijn.”

“Dat idee van verbinden is mooi, maar ik vind het niet heel aantrekkelijk om te gaan wandelen in de jaren ’70 wijk van HaagWonen. Het is daar een dooie boel. Overigens vinden die bewoners daar dat zij al genoeg groen hebben. Het is alleen niet publiek toegankelijk.”

“Wij zijn heel blij met rode baksteen. Dat sluit goed aan op Bezuidenhout. Neem het complex Centre Court als voorbeeld. Ik wil geen stijlcontrast met Bezuidenhout en Voorburg.”

“Maak niet alles van glas. Geen Haagsche Zwaan meer. Glas is eerder hinderlijk dan dat het voordeel oplevert.”

“Wat zijn lelijke gebouwen? Daarover kun je van mening verschillen. De perceptie van schoonheid verandert door de tijd heen.”

“Pas op met sloop. Probeer van het bestaande uit te gaan.”

“Het gebied is niet divers, het is een rommeltje.”

“Meer gelaagdheid maakt het gebied aantrekkelijker. Diversiteit wordt gewaardeerd.”

“Ik ben bang dat al het groen het niet gaat overleven. De zoute lucht laat niks groeien.”

“Ik zeg geen ‘nee’ tegen een mooie groene allee.”

“Maak er een mooi lijnenspel van. De plinten, de onderste lagen van een gebouw, zijn vaak doods. Dat doet mij pijn. De belevingswereld van de wandelende en fietsende mens in Den Haag is glas, glas, glas. Ik wil gezelligheid.”

“Ik ben vóór vergroenen, maar als je gaat verdichten is vergroenen heel lastig. Daarom ben ik voor het vergroenen van gevels.”

“Ik woon nog niet zo lang in het Beatrixkwartier. Ik vind de omgeving niet heel gezellig en dat is een understatement.”

“Er zijn verschillende tunnels in de wijk waar vriendinnen ’s avonds niet onderdoor durven te fietsen.”

“Kan het gebied onder de ‘netkous’ niet wat groener? Of kan er water komen, omdat er anders misschien niets kan groeien?” 

“In veel torens is wel degelijk horeca aanwezig, maar omdat het ‘gesloten’ oogt, terrassen ontbreken of niet echt zichtbaar zijn, lijkt het alsof je er als bewoner geen kop koffie kunt halen. Van veel plekken heb ik niet het idee dat ik naar binnen kan.”

“Verbindt het Sophiapark met de rest van de wijk.”

“Doe al iets, pak projecten op. Vooral omdat de ontwikkelingen in de wijk nog jaren gaan duren. Laat zien dat je vergroenen belangrijk vindt. Neem de Ponte Palazzo in Den Bosch als voorbeeld of de gele Luchtsingel in Rotterdam.”

“Parkeren is nu al een probleem. Er komt veel groen bij. Kan ik straks nog wel parkeren?”

“De Beatrixlaan heeft slechte verlichting. Ik ben niet snel bang, maar je voelt je er in het donker niet lekker op straat. Toch loop ik vaak liever om. De fietstunnel is een spookhuis.”

“Zorg dat je niet meer hoeft af te stappen in het fietsviaduct onder het spoor. Voor vrouwen en bijvoorbeeld mensen met bakfietsen is het handig als ze vaart kunnen houden en kunnen doorfietsen. Vooral ’s avonds.”

“In het Beatrixkwartier is er een groot contrast tussen kantoor- en woongedeelte. Hoe ga je het straatniveau inrichten zodat het er fijn verblijven is? Zorg dat een restaurant of café ook een stuk terras heeft. En zorg voor een goede mix.”

“Meer mensen, meer groen, meer gezelligheid.”

“De Utrechtsebaan is cruciaal voor de ontwikkelingen in de wijk.”

“Zorg voor een mooie compositie van gebouwen. Zet ze niet allemaal in één lijn en varieer in hoogte.”

“Maak gebouwen niet te hoog en voorkom repetities van verdiepingen. Dan krijg je een speelsere gevel.”

“Baksteen? Het is geen binnenstad. Gebruik andere materialen of gebruik baksteen op een moderne manier.”

“Zorg voor fijne fiets- en looproutes.”

“Voorkom leegstand in de plinten van gebouwen en zorg voor eigenaarschap. Dat het er netjes uit blijft zien.”

Wilt u het volledige verslag ontvangen? Stuur dan een e-mail naar csnoi@denhaag.nl.
Meer informatie over het project op www.denhaag.nl/beatrixkwartier.

Ga naar de inhoud