Central Innovation District - dit vindt Den Haag ervan

Schenk | Groene entree

Participatiebijeenkomst: in gesprek over toekomstplannen Schenk (Groene Entree)

Er zijn geen gemakkelijke, goedkope oplossingen

In alle CID-deelplannen is er een gebied dat nu nog geen precieze plannen heeft: Schenk, genoemd naar een waterloop uit het begin van de 15de eeuw, die loopt aan de rand van Bezuidenhout, richting Wassenaar. Het gebied bestaat uit de Sporendriehoek en de directe omgeving. Het zou een groene entree kunnen worden, stelt de gemeente voor. Er is een belangrijke eis: er móet een lijn met hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) doorheen van Den Haag Centraal naar de Binckhorst. Die is nodig om nieuwe bewoners gemakkelijk te kunnen vervoeren van en naar Centraal Station en het centrum.

Fikse puzzel

Die HOV-verbinding zorgt voor een fikse puzzel in het versnipperde gebied, dat juist één geheel moet worden. Er liggen treinsporen van noord naar zuid (de lijn Amsterdam-Rotterdam) en van oost naar west (Den Haag Centraal-Utrecht). Er is een aantal tunnels en viaducten die zorgen voor doorgangen voor auto’s en fietsers. Er zijn niet veel mogelijkheden voor meer van dit soort doorgangen. Het opofferen van wegen – twee rijbanen eraf, twee sporen erbij – ligt gevoelig, als het al haalbaar zou zijn.

Zo zou de HOV-lijn door/langs de Lekstraat kunnen rijden. Dan zou een aantal bedrijven daar weg moeten. Een ondernemer zegt tijdens de CID Dagen dat hij met zijn bedrijf graag aan de rand van de binnenstad wil blijven zitten, dicht bij zijn klanten. “Ik ben verweven met de stad. Dat wil ik behouden.” Andere aanwezigen stellen dat de Lekstraat nu geen logische fietsroute is, want slecht toegankelijk. Met name ’s avonds voelt het niet veilig.

Netkous

Veel alternatieven komen op tafel: het schrappen van fiets- en voetpaden langs de Binckhorstlaan om daar de HOV te laten rijden. Fietsers kunnen dan door een verbeterde Lekstraat. Een ander idee is een hoog fietspad in een soort netkous over het hele gebied.

Er moet veel worden doorgerekend. Hoe breed moet een weg zijn om twee sporen te kunnen toevoegen? Wat gebeurt er als er op het Schenkviaduct minder ruimte voor verkeer komt of zelfs helemaal verdwijnt? Hoe hoog moet een tramlijn komen als hij over het spoor Amsterdam-Rotterdam heen moet? Goedkope oplossingen zijn er niet.

Festivalterrein

En wat is mogelijk op de terreinen Binck 36 en de Sporendriehoek? PIP Den Haag wil van de sporendriehoek een festivalterrein maken, klinkt het. Een aantal deelnemers ziet dat wel zitten: dat initiatief ondersteunt het uitgaansleven. Daar kunnen andere culturele functies bij komen. Meer groen kan in het gebied wanneer je alle sporen richting Den Haag Centraal overkapt; daar kan dan een stadspark op. De puzzel is met een grote ingreep op te lossen, zegt een deelnemer. “Als je Den Haag Centraal opschuift naar het spoor Amsterdam-Rotterdam, lost dat in één keer alles op.”

CID participatie meerdaagse 2022

Wat vindt u belangrijk?

‘Ruimte voor groeidiamant’

“Jongeren van de school waar ik werk, vinden PIP helemaal te gek. Dat zit nu in een heel klein hoekje. Het lijkt me verstandig om die organisatie meer ruimte te geven. Dat is een groeidiamant: lokaal gedragen en niet commercieel. Verder lijkt het me heel gezond om langzaam en snelverkeer te scheiden van autoverkeer. Mensen moeten het fijn vinden om te fietsen en te wandelen. Het zou mooi zijn als Schenk een gebied wordt dat je niet meer hoeft te ontwijken.”
Portretfoto Ilse Duijvestein
Ilse Duijvestein
Bewoner Bezuidenhout

‘Behoud ruimte voor werk’

“Ik vind het belangrijk dat werk behouden blijft. Er verdwijnt veel werk naar Delft, Leiden en Rotterdam, terwijl er al grote tekorten zijn. Mensen verhuizen dan met het werk mee. Laat kleine professionals ergens voor een lage huur beginnen. Zij worden later de banenmotor; jaag ze de stad niet uit. In dit gebied kan ook sport en uitgaan komen. Een soort Strijp-S zoals in Eindhoven. De plannen zijn nu vooral op woningen gericht. We hebben net twee universiteiten aangetrokken. Die mensen komen hier wonen, mooi als je ze kunt behouden.”
Portretfoto Edward de Kroes
Edward de Kroes
Eigenaar creatieve hotspot BINK36

Dit brachten mensen in:

“Het is absoluut een ontoegankelijk gebied. Met de fiets kom je het Schenkviaduct niet op. Dan moet je door het tunneltje, maar dat voelt niet veilig.”

“Ik mis wat uitgangspunten. Moet het zoveel mogelijk blijven zoals het is? Wil je fietsverkeer afsplitsen van autoverkeer? Of wil je juist de tram afsplitsen?”

“Stel dat we het Schenkviaduct weghalen. Dat zorgt voor mogelijkheden voor de oostwestverbinding. Maar dan rijdt er ook geen bus meer vanuit Laan van NOI naar het CID. En kunnen ook brandweer, politie en ambulance er niet overheen.”

“Al die heftigheid in het gebied – sporen, vuilverbranding – is gaaf. Dat mag wel gezien worden.”

“Dit gebied is aan de ene kant de entree van de Binckhorst naar het CID en aan de andere kant van het CID naar de binnenstad. Daar mag je wel fors in investeren.”

“Als je nieuwe plannen maakt tegen de laagst mogelijke kosten, dan moet je niet dure bedrijven gaan uitkopen.”

“Als we het hebben over groen, hebben we het dan over een grasveld? Of bomen? Of een park? Maak er een groen gebied van voor sport en spel.”

“Het huidige gebied blijft verstopt in toegankelijkheid. Als je de Lekstraat doortrekt tot de Binckhorstlaan, dan wordt het meer een geheel.”

“Maak van de Binckhorstlaan een groene corridor. En vergroen ook het Schenkviaduct.”

“Als je op de plek van de Schenkkade water terug laat komen, kun je daar iets met terrasjes en verbind je gebieden met elkaar.”

“Je moet oppassen dat hier niet activiteiten in de avond terugkeren, zoals drugshandel.”

“Wat je in dit gebied tussen de sporen ook doet, het blijft niet fijn om hier van de Binckhorst naar Centraal te lopen. Ja, een kinderboerderij, dat zou andere mensen aantrekken.”

“Tussen de sporen zitten allerlei bedrijfjes die niet mooi zijn, maar wel nodig: houthandel, kleinschalig tuincentrum, autobedrijf. Handig als die behouden blijven.”

“Ondertunnel het HOV-tracé, dan is het gebied voor voetgangers en fietsers beter te kruisen. Ik zou dan voor de tram gaan in plaats van auto’s in de tunnel, omdat die een recht spoor moet volgen.”

“Als je een snelle fietsverbinding door het gebied maakt, zorg dan meteen ervoor dat die aantrekkelijk is. Met kunst en muziek.”

Wilt u meer informatie of het volledige verslag ontvangen? Stuur dan een e-mail naar csnoi@denhaag.nl.

Ga naar de inhoud