In Den Haag wordt – meer dan in bijvoorbeeld Amsterdam – nog de auto gebruikt. Door vervoersstromen in het centrum meer te scheiden heeft Den Haag al bereikt dat daar het autogebruik met 18% veel lager is dan stedelijk (31%). Lopen gebeurt er door 33% van de mensen (Den Haag: 21%). En ook het OV wordt er meer gebruikt: 18% tegenover 24% stedelijk.
Door woningen dichtbij openbaar vervoer te bouwen, zullen mensen in het CID meer te voet gaan of met de fiets of het OV. Het gebied komt midden in het fietsnetwerk. Met minder autoverkeer ontstaat een leefbaarder gebied. Per vervoerstype zijn er ideeën.
Voetgangers krijgen meer ruimte door parkeerplekken op te heffen en wegen te versmallen. Dan moet in de inrichting wel bedacht worden dat niet vervolgens zeeën van geparkeerde fietsen die ruimte innemen, zoals in Utrecht. In het CID is straks minder verkeershinder, er ontstaan nieuwe wandelroutes en het is er beter toeven. Voorbeelden van straten waar dit kan, zijn de Pletterijkade en de Theresiastraat.
Er zijn al plannen voor een nieuwe tramverbinding via de Binckhorst: de ‘Vlietlijn’. Het bestaande openbaar vervoer moet opgewaardeerd worden om mensen erin te krijgen en om in capaciteit voorbereid te zijn.
Er zijn ook al langeafstandsroutes. Van Leiden naar Schiedam gaat langs de Vliet de Velostrada, waarop fietsers zonder veel oponthoud kunnen doorrijden. Op de Velostrada kan aansluiting komen via de Binckhorst. Haaks op die route staat de route over de Waldorpstraat en langs de Schenk. Deze route moet verbeterd worden, zodat er minder oponthoud is door kruisingen.
Voor de maatregelen hierboven zal de auto meer uit het gebied gehouden moeten worden. Hoe, dat wordt nog bestudeerd. Sluit je bijvoorbeeld de Waldorpstraat af of breng je er eenrichtingsverkeer aan, dan verschuift die route naar andere wegen, waar het drukker zal worden.
Bij bewoners zijn er bedenkingen bij de maatregelen. “Ik ben bang dat de woningen er straks al staan, maar de maatregelen er nog niet zijn. Dat hebben we eerder gezien”, zegt een bewoonster. “Als je voor vierduizend mensen bijbouwt, zal het verkeer nooit minder worden.” De gemeente heeft echter al besloten tot de plannen en budget vrijgemaakt. Zijn bepaalde vervoersplannen nog niet gerealiseerd, dan kan dat de woningbouw afremmen.
Andere zorg is het aantal parkeerplekken in het CID. Nu zijn er woonblokken met eigen parkeergarages die deels leeg blijven. Bewoners zijn zelfs verplicht tot een parkeerplek, terwijl ze geen auto hebben. De gemeente heeft geen invloed op het beleid van particuliere ontwikkelaars. Ze wil in het nieuwe Laakhavengebied een collectieve parkeervoorziening.
Voor de Megastores waarop hoofdzakelijk auto’s afkomen, zijn ideeën om wonen te combineren met showrooms en distributie elders te doen. Dan kunnen mensen zonder auto komen. En het gebied wordt levendiger. Dat zou een ergernis wegnemen.
Dit e-zine werd gemaakt in opdracht van de gemeente Den Haag door een team van On the Spot, dé congresverslaggevers.
Redactie en eindredactie: René Lamers
Film: Walter van Polanen
Vormgeving/webbouw: Lisanne Gottenbos
www.on-the-spot.nl